Straight Up | The Artists

Siko glamcult

06 jun Straight Up | The Artists

Mocht je op Facebook ooit de pagina van Know V.A. hebben bezocht, dan weet je vast en zeker waar deze mannen zich mee bezighouden. “BEATS”, luidt hun heldere profiel. Best friends Marijn Brussaard en Feico de Muinck Keizer kwamen elkaar op 12-jarige leeftijd tegen. “Op een zomerkamp in Overijssel”, voegen ze daar droog aan toe. Als tieners luisterde het tweetal vooral naar rock en metal, maar later ook naar dubstep. “Onze vrienden vonden dat helemaal niks. Een paar jaar daarna luisterde iedereen naar dubstep, en vonden wij het niet meer interessant.” Hoe ze uiteindelijk de elektronische muziek zijn ingerold? “Door veel op de Super Nintendo te spelen”, aldus Feico. “Donkey Kong bijvoorbeeld!” Inmiddels studeren Feico en Marijn beide in Amsterdam, en is Know V.A. langzaamaan een gevestigde naam aan het worden. Het experiment verliezen de twee echter niet uit het oog. “We proberen altijd op zoek te gaan naar grenzen, waardoor er een kans bestaat dat onze tracks vanuit commercieel oogpunt minder toegankelijk zijn. We zorgen er in ieder geval voor dat we er echt trots op kunnen zijn.” Live muziek maken, wat de producers voor het eerst op Lowlands deden, vinden ze nog wel spannend. “Je eigen muziek is persoonlijker en kwetsbaarder”, licht Feico toe. “Als ik op de trap naar het podium loop, denk ik vaak: ‘Waarom doe ik dit ook alweer? Heb ik hier wel zin in?’ Maar als ik eenmaal bezig ben, denk ik: ‘Ja! Ik weet precies waarom ik dit doe!’”

https://soundcloud.com/know-va

“Als persoon ben ik niet verlegen, maar op het podium is het alsof ik naakt mijn dagboek voor sta te lezen terwijl de mensen ook nog boe mogen roepen…” Hoewel haar debuut al een tijdje klaarligt voor de officiële release, studeerde Alumna—het muzikale alter ego van zangeres en multi-instrumentalist Diede Oosterveen—nog maar enkele weken geleden af aan het Conservatorium van Amsterdam. Als vanzelfsprekend kijkt de Haagse op tegen het “echte” muzikantenleven, maar deze angst lijkt haar jonge carrière weinig te hinderen. Zo vergezelde haar muziek onlangs een grote nationale commercial, en regelde ze via Voordekunst de financiering van haar album. Net als het werk van Alumna’s grote voorbeelden Beach House en Radiohead is haar eigen handtekening doorgaans melancholisch, en bedoeld om aan het denken te zetten. “Het is een beetje dromerige popmuziek. Als je het opzet, denk je: ‘Oh, dat klinkt leuk!’ Maar als je het echt gaat luisteren, dan weet je dat de reden ervoor eigenlijk helemaal niet zo fantastisch was.” Gelukkig staat deze nieuwkomer ook stevig en optimistisch in haar schoenen. “Ik vergelijk de reactie op mijn muziek vaak met Yakult; mensen vinden het héél lekker of héél vies. Als je muziek zo wordt ontvangen, dan doe je iets goed.”

Geen Reacties

Plaats een reactie

*