Siko in TRIBU-TE magazine. Check it out!

29 sep Siko in TRIBU-TE magazine. Check it out!

Binnen onze rode draad van TRIBU-TE editie drie staan Ilham Mestour – Global Creative Director Keune,  Siko van Berkel – Artistic Director Sebastian Professional en mede-eigenaar Hype Kappers en Tommy Hagen – Creative Artist L’Oréal Professionnel en eigenaar Tommyz Toko –  centraal. Zij delen een verleden, zijn samen groot geworden – als mens en als professional binnen de mode en haarmode. Hun verhaal lees je in TRIBU-TE editie 3. Waar zij nu mee bezig?

‘Ik ben naast artistic director Sebastian Professional, partner/creative director binnen Hype en Sjenkels. Op dit moment gebeurd daar heel veel. Wij openen deze maand een nieuw filiaal van Hype in Arnhem, dus ik duik zo de auto in om de laatste hand te leggen aan de indeling en interieur. Voor mij nu geen Fashion Week. Daar heb ik anderhalf jaar geleden een bewuste keuze in gemaakt. Ik was en ben te druk met zoveel dingen dat ik geen kon vrijmaken voor de Fashion Weeks. Er staat wel een optie om in de maand januari Ward Stegerhoek te assisteren. Het plan is dat ik dan een maand met hem meeloop. Er zijn twee mensen met wie ik graag wil werken en dat is Christiaan en Ward. En ja, Ward is voor mij bak inspiratie! Daarnaast heb ik de afgelopen tijd veel editorial werk gedaan voor L’Officiël  en Elle magazine en die verschijnen deze maand. Editorialwerk is wat altijd doorloopt tussen mijn dagelijkse werkzaamheden als educatie geven, mijn functie binnen Hype en vader-zijn. Maar op dit moment ben ik het drukst bezig met alles rondom Hype. We zijn dat opnieuw op de kaart aan het zetten en daarbij komt veel kijken zoals bijvoorbeeld een website opnieuw bouwen, alle beelduitingen worden anders. Het is één creatieve explosie. Creativiteit is niet iets wat ik archiveer of in een bibliotheek kan stoppen. Creativiteit ontstaat spontaan. Ik maak soms wel eens foto’s van dingen met de gedachten ‘dat zou ik kunnen gebruiken’. Maar ik ben geen technische haarstylist die met een beeld werkt en kopieën maakt. Dat werkt voor mij ook niet. Het ontstaat op het moment. Pas als ik een setting zie, de kleding, het model dan laat ik mijn creativiteit spreken. Je ziet dat ik veel werk met vorm en structuur. Daar zit emotie en gevoel in. Ik archiveer wel al beelden die het beste passen voor Hype, Sjenkels, een eigen shoot of voor Sebastian Professional, maar ik werk dat niet in mijn gedachten uit. Natuurlijk is het wel zo als ik een week vrij heb of op vakantie ben, mijn hoofd meer vrij is en ik meer inspiratie vind dan als ik te veel aan mijn hoofd heb. Er is dan meer bandbreedte om dingen te vertalen binnen mijn vakgebied. Of dat nu haar is of interieur dat maakt dan niet uit. Je moet rust inlassen en zeker ik! Mijn hoofd is een chaos, dus dan is fietsen door de stad of een lange auto rit (zonder file) ideaal. Het zijn de momenten dat ik verder kan kijken dan tien meter in de verte. Ruimte geeft ruimte!’

Geen Reacties

Plaats een reactie

*

%d bloggers liken dit: